Wanneer schakel je hulp in bij een arbeidsconflict?

Overal zijn spanningen, is er een beetje wrijving of onenigheid. Dat kan zijn vanwege meningsverschillen over een specifieke kwestie, maar soms gaat het ook om persoonlijkheden die elkaar niet liggen en die er niet voor schromen om elkaar dat duidelijk te maken. Dat komt vaak voor op de werkvloer. Voor je het weet zit je midden in een arbeidsconflict. Bij een uit de hand gelopen arbeidsconflict kun je De Arbeidsmediator inschakelen, waar dan ook in het land je gevestigd bent met je bedrijf. Zo is er ook ArbeidsMediation Zwolle, voor als je last hebt van wrijving binnen je bedrijf dat in deze hoek van het land haar thuisbasis heeft.

Stok achter de deur

Maar De Arbeidsmediator, zoals Arbeidsmediation Zwolle, is eigenlijk natuurlijk alleen een stok achter de deur. Wat we daarmee bedoelen, is dat je niet per se bij het minste of geringste meningsverschil de arbeidsmediator als externe partij hoeft in te schakelen. Dat is niet alleen erg prijzig, maar daarnaast is het ook lang niet altijd goed voor de interne verhoudingen. Door namelijk een externe partij in te schakelen om je conflict op te lossen, impliceer je dat er een conflict van een zekere proportie gaande is – een conflict dat je zelf niet intern opgelost krijgt. Daarin schuilt het gevaar dat je het conflict in kwestie opblaast en veel groter maakt dan het daadwerkelijk was.

Niet ‘on speaking terms’

Nu, wanneer is het dan wél verstandig om De ArbeidsMediator in te schakelen? Allereerst dus wanneer je zeker weet dat het arbeidsconflict zodanig groot is, dat je er niet uit komt door samen aan tafel te gaan zitten en het te bespreken. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die niet openstaan voor gesprek, hetzij omdat ze ruzie hebben, hetzij omdat ze gebruik maken van de ziektewet of een ander scenario. Daarnaast is het aan te raden een mediator in te schakelen wanneer je aanvoelt dat je zelf als werkgever een te grote mate van betrokkenheid hebt bij het conflict. Het kan dan helpen een externe partij in te schakelen, ook om het vertrouwen van de betrokken in een goede afloop te vergroten.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*